måndag 5 maj 2014

Söndagsångest och måndagsångest

Har hört uttrycket söndagsångest massa gånger, men aldrig riktigt fattat. Söndag är väl världens bästa dag? Det är ju då man får lov att göra allt man inte hinner resten av veckan - typ äta och se på film, i värsta fall plugga. Men igårkväll, fan alltså. Usch, allt var bara fel. Sängen var obekväm, Sverige var fel, skolan fel, vardagslivet fel, jag var fel. Kände ett sånt jäkla tryck över bröstet för allt - för saker som hände för flera år sen, för nyliga händelser och kommande planer. 

Tyvärr har söndagsångesten nu övergått till måndagsångest. Eller vara-själv-ångest är kanske en bättre benämning. Så jäkla konstigt, jag älskar ju att vara själv. I korta stunder. Det är lyx. Men idag när Hanna åkt iväg och jag satt kvar vid köksbordet så klarade jag inte riktigt av tillvaron för jag kände mig så förbannat ensam att jag var tvungen att gå och prata med min bror. Och igår när jag skulle sova var det precis samma känsla. Så äckligt. 

Fy.

Kanske fokuserar jag för lite på saker som får mig att må bra. Kanske fokuserar jag alldeles för mycket på saker jag förväntas göra - plugga, träna, äta nyttigt, jobba. 

Jag älskar maj för det händer så mycket roligt och livet bara flyter på. Samtidigt hatar jag den, jävla pissmånad. När ska jag hinna andas??? Visst, det händer massvis med roligt men inte fan kan man njuta av det om man samtidigt dränks i nationella prov, inlämningsuppgifter och jobb. Ibland klarar jag inte av det. Då är det så jäkla gött att tänka att egentligen spelar det ingen roll, jag har fan inga krav alls. Det gör inget om jag missar en match för att jag inte tränat, det gör inget om jag inte får A i betyg för jag ska ändå inte bli nåt pluggigt, det gör inget om jag inte jobbar så mycket i en månad. För saker löser sig och jag kommer klara mig jäkligt bra ändå i livet. Om jag inte går in i väggen vill säga.

Vardagliga saker som gör mig glad:
Skriva musik
Vara ute med Zoe
Sjunga och spela gitarr
Fota
Prata med någon jag inte förväntas/brukar/behöver prata med
Ge saker, ex. komplimanger
Träna
Träffa vänner jag mår bra av
Baka något, laga någon mat, SKAPA
Skriva
Springa

Saker som inte ger mig något:
Facebook
Instagram
Bloggar jag inte bryr mig om
Stressa
Ruzzle (jävla tidsslukarspel, ska avinstallera bums)
Mobilanvändande (så osocialt och fegt och fult och pisstråkigt)
Se repriser på nån serie

Blir frustrerad. Det är så tydligt att jag blir glad av att skapa, vara kreativ osv. Medan all denna energi på sociala medier, lusläsa bloggar jag skiter fullständigt i, bara leder till stress, ångest etc etc. Hemskast är att de flesta av punkterna på övre listan gör jag väldigt väldigt sällan, medan jag ägnar mig åt samtliga punkter nedre listan långa stunder om dagen. ÄNDRING. 

Ok. Bra. Nu har jag strukturerat upp min situation. Bra. Ledsen att ni behövde ta del av mitt terapeut/självhjälpssnack. Men så kan det gå. Håhå håhå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar