tisdag 10 september 2013

Att kasta sig ut

Ibland undrar jag varför jag lever som jag gör. 
Varför jag fortfarande går till skolan varje dag. Varför jag lägger tid på att plugga. Varför jag vaknar, äter frukost, går till skolan, åker hem, tränar, pluggar, går och lägger mig.
Varför jag många veckor inte förflyttar mig utanför en halvtimmes resa med bil radie.

Mitt liv är så kort och det är så mycket jag vill göra, och ändå spenderar jag de allra flesta dagar genom att göra saker som jag redan gjort tusen gånger. Kanske träffar en kompis, kanske fastnar framför tvn, eller ännu värre, framför datorn. 

Hur kan jag tillåta detta?
Tänk, tänk om jag inte uppfyller någon av alla ut-och-se-världen-drömmar. Tänk om jag varken blir utbytesstudent, au pair eller volontär? 

Eller borde man byta ut de drömmarna mot något utan ramar och regler? Kanske borde man bara snurra jordgloben, stanna den med fingret, köpa en biljett dit fingret pekar, ta med lite pengar och se vad som händer? 

Den tanken är himla lockande. Bortsett från jordglobsbiten kanske, riktning vill jag åtminstone bestämma själv. 

Fast vem skulle tänka sig att följa med på något så vansinnigt? Och även om jag trivs bra i mitt eget sällskap hade det nog blivit lite väl ensamt att åka iväg själv. Borde göra en kontaktannons. 

Sökes: Person som vill ut och uppleva utan att bry sig om destination eller tid på vistelsen - allt från en vecka till livet ut. Som kan tänka sig att bo och leva lite hur som helst, utan några krav på bekvämligheter. Kön eller ålder har ingen betydelse så länge vi klickar, har samma värderingar och synsätt på saker och ting.

Tror ni någon skulle nappa? 
Inte jag heller. 


























Måste se Into the Wild snart igen, minns den knappt. Inte mer än att det är en äckelfin film. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar